Search
Close this search box.
Search
Close this search box.
St. Charles's

Ιστορία Τέχνης: Κινήματα της δυτικής τέχνης και ο αντίκτυπός τους (Μέρος 1ο)

Η ιστορία της τέχνης εκτείνεται σε χιλιετίες, με κάθε περίοδο να φέρει μοναδικά στυλ και να αντικατοπτρίζει το κοινωνικό και πολιτικό κλίμα της εποχής.

Από τους αρχαίους πολιτισμούς έως τους σύγχρονους καλλιτέχνες όπως ο Banksy, η κατανόηση αυτών των σημαντικών κινημάτων είναι απαραίτητη για όποιον ενδιαφέρεται για την τέχνη.

Αυτό το περιεκτικό χρονολόγιο εξερευνά τα χαρακτηριστικά, τις βασικές μορφές και τις επιρροές κάθε σημαντικής περιόδου στην ιστορία της Δυτικής τέχνης.

Μία πινελιά «θανάτου»: Η άγνωστη ιστορία των σπάνιων χρωμάτων στους πίνακες ζωγραφικής

Προϊστορική Τέχνη (~40.000–4.000 π.Χ.)

Η ιστορία της τέχνης έχει τις ρίζες της στην Προϊστορία, ακόμα και πριν την ύπαρξη γραπτών αρχείων. Τα αρχαιότερα τεχνουργήματα προέρχονται από την Παλαιολιθική εποχή με τη μορφή χαραγμάτων, εικόνων, αγαλμάτων και διατάξεων λίθων.

Η τέχνη αυτής της περιόδου βασίστηκε στη χρήση φυσικών χρωστικών και χαραγμάτων σε πέτρα για να δημιουργήσει απεικονίσεις αντικειμένων, ζώων και τελετουργιών που καθοδηγούσαν την ύπαρξη ενός πολιτισμού. Ένα από τα πιο διάσημα παραδείγματα είναι οι παλαιολιθικοί ζωγραφικοί πίνακες σπηλαίων που βρέθηκαν στο σύμπλεγμα σπηλαίων του Λασκώ στη Γαλλία. Αν και ανακαλύφθηκαν το 1940, εκτιμάται ότι είναι έως και 20.000 ετών και απεικονίζουν μεγάλα ζώα και βλάστηση της περιοχής.

ιστορία της τέχνης

Αρχαία Τέχνη (4.000 π.Χ.–400 μ.Χ.)

Η αρχαία τέχνη δημιουργήθηκε από προηγμένους πολιτισμούς, που σε αυτή την περίπτωση αναφέρεται σε εκείνους με εδραιωμένη γραπτή γλώσσα. Τέτοιοι πολιτισμοί ήταν η Μεσοποταμία, η Αίγυπτος, η Ελλάδα και αυτοί της Αμερικής.

Τα υλικά των έργων τέχνης αυτής της περιόδου ποικίλουν ανάλογα με τον πολιτισμό που τα παρήγαγε, αλλά τα περισσότερα έργα εξυπηρετούσαν παρόμοιους σκοπούς: να αφηγηθούν ιστορίες, να διακοσμήσουν χρηστικά αντικείμενα όπως αγγεία και όπλα, να εμφανίσουν θρησκευτικές και συμβολικές εικόνες και να επιδείξουν κοινωνική θέση. Πολλά έργα απεικονίζουν ιστορίες ηγεμόνων, θεών και θεαινών.

Ένα από τα πιο διάσημα έργα της αρχαίας Μεσοποταμίας είναι ο Κώδικας της Χαμουραμπί. Δημιουργήθηκε περίπου το 1792 π.Χ. και φέρει ένα Βαβυλωνιακό σύνολο νόμων χαραγμένο σε πέτρα, διακοσμημένο με εικόνα του βασιλιά Χαμουραμπί -του έκτου βασιλιά της Βαβυλώνας- και του Μεσοποταμιακού θεού, του Σάμας.

ιστορία της τέχνης
Κώδικας Χαμουραμπί, περίπου 1792 και περίπου 1750 π.Χ.

Μεσαιωνική Τέχνη (500–1400)

Ο Μεσαίωνας σηματοδότησε μια περίοδο οικονομικής και πολιτιστικής παρακμής μετά την πτώση της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας το 476 μ.Χ. Μεγάλο μέρος της τέχνης που παράχθηκε στα πρώτα χρόνια της περιόδου αντικατοπτρίζει αυτό το σκοτάδι, με χαρακτηριστικές γκροτέσκ απεικονίσεις και σκηνές βίας. Η τέχνη που παράχθηκε κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου επικεντρωνόταν στην Εκκλησία. Με το πέρασμα της πρώτης χιλιετίας, άρχισαν να εμφανίζονται πιο περίτεχνες και διακοσμημένες εκκλησίες, με παράθυρα και σιλουέτες να κοσμούνται με βιβλικές παραστάσεις και σκηνές από την κλασική μυθολογία.

Η περίοδος αυτή σηματοδότησε επίσης την εμφάνιση του φωτισμένου χειρόγραφου και του αρχιτεκτονικού ρυθμού Γοτθικού. Ενδεικτικά παραδείγματα της επιδραστικής τέχνης αυτής της περιόδου περιλαμβάνουν τις κατακόμβες στη Ρώμη, την Αγία Σοφία στην Κωνσταντινούπολη, τα Ευαγγέλια του Lindisfarne, ένα από τα πιο γνωστά παραδείγματα φωτισμένου χειρόγραφου, και τον καθεδρικό ναό της Παναγίας των Παρισίων, ένα εξέχον παράδειγμα γοτθικής αρχιτεκτονικής.

ιστορία της τέχνης
Σιμόνε Μαρτίνι

Αναγεννησιακή Τέχνη (1400–1600)

Αυτό το στυλ ζωγραφικής, γλυπτικής και διακοσμητικής τέχνης χαρακτηριζόταν από την εστίαση στη φύση και τον ατομικισμό, την ιδέα του ανθρώπου ως ανεξάρτητου και αυτάρκους. Αν και αυτά τα ιδεώδη ήταν παρόντα στα τέλη του Μεσαίωνα, άνθισαν τον 15ο και 16ο αιώνα, παράλληλα με κοινωνικές και οικονομικές αλλαγές όπως ο κοσμικισμός.

Η Αναγέννηση έφτασε στο αποκορύφωμά της στη Φλωρεντία της Ιταλίας, εν μέρει χάρη στους Μεδίκους, μια πλούσια οικογένεια εμπόρων που στήριξε ένθερμα τις τέχνες και τον ανθρωπισμό, ένα σύνολο πεποιθήσεων και φιλοσοφιών που δίνει έμφαση στον ανθρώπινο κόσμο. Ο Ιταλός σχεδιαστής Φιλίππο Μπρουνέλεσκι και ο γλύπτης Ντονατέλλο ήταν βασικοί πρωτοπόροι αυτής της περιόδου.

Η Υψηλή Αναγέννηση, που διήρκεσε από το 1490 έως το 1527, παρήγαγε σημαντικούς καλλιτέχνες όπως ο Ντα Βίντσι, ο Μιχαήλ Άγγελος και ο Ραφαήλ, με καθένα τους να φέρνει δημιουργική δύναμη και να ηγείται των ιδεωδών της συναισθηματικής έκφρασης. Τα έργα τέχνης καθ’ όλη τη διάρκεια της Αναγέννησης χαρακτηρίζονταν από ρεαλισμό, προσοχή στη λεπτομέρεια και ακριβή μελέτη της ανθρώπινης ανατομίας. Οι καλλιτέχνες χρησιμοποίησαν γραμμική προοπτική και δημιούργησαν βάθος μέσω έντονου φωτισμού και σκίασης. Η τέχνη άρχισε να αλλάζει στιλιστικά λίγο μετά την Υψηλή Αναγέννηση, όταν οι συγκρούσεις μεταξύ της χριστιανικής πίστης και του ανθρωπισμού έδωσαν τη θέση τους στον μανιερισμό.

ιστορία της τέχνης
Raffaello Sanzio da Urbino, Η Σχολή των Αθηνών, 1511

Μανιερισμός (1527-1580)

Επηρεασμένοι από τους Μιχαήλ Άγγελο, Ραφαήλ και άλλους καλλιτέχνες της Ύστερης Αναγέννησης, οι μανιεριστές επικεντρώθηκαν περισσότερο στο στυλ και την τεχνική παρά στο νόημα του θέματος. Οι μορφές τους χαρακτηρίζονταν συχνά από μακριά, λεπτά άκρα, μικρά κεφάλια, στιλιζαρισμένα χαρακτηριστικά και υπερβολικές λεπτομέρειες. Αυτό οδήγησε σε πιο σύνθετες, στιλιζαρισμένες συνθέσεις, απομακρυνόμενοι από τα κλασικά ιδεώδη της αρμονικής σύνθεσης και της γραμμικής προοπτικής που ακολουθούσαν οι προκάτοχοί τους της Αναγέννησης.

ιστορία της τέχνης
Giorgio Vasari, Η Αγία Οικογένεια, 17ος αιώνας.

Μπαρόκ (1600–1750)

Η περίοδος του Μπαρόκ που ακολούθησε τον μανιερισμό, χαρακτηρίστηκε από τις φανταχτερές και υπερβολικές εικαστικές τέχνες και αρχιτεκτονική. Ήταν γεμάτη μεγαλοπρέπεια και πλούτο, σηματοδοτώντας το ενδιαφέρον για τη διεύρυνση του ανθρώπινου πνεύματος και τις παγκόσμιες ανακαλύψεις. Οι καλλιτέχνες του Μπαρόκ ήταν γεμάτοι στιλιστική πολυπλοκότητα.

Οι μπαρόκ ζωγραφιές χαρακτηρίζονταν από δραματικότητα, όπως φαίνεται στα εμβληματικά έργα του Ιταλού ζωγράφου Καραβάτζιο και του Ολλανδού ζωγράφου Ρέμπραντ. Οι ζωγράφοι χρησιμοποιούσαν έντονες αντιθέσεις φωτός και σκοταδιού και είχαν ζωηρές συνθέσεις συνδυασμένες με πλούσιες χρωματικές παλέτες.

ιστορία της τέχνης
Καραβάτζιο, Το Κάλεσμα του Αγίου Ματθαίου, περίπου 1599-1600

Ροκοκό (1699–1780)

Με καταγωγή από το Παρίσι, το Ροκοκό περιλάμβανε διακοσμητική τέχνη, ζωγραφική, αρχιτεκτονική και γλυπτική. Η αισθητική του προσέφερε ένα πιο απαλό στυλ διακοσμητικής τέχνης σε σύγκριση με την εκκεντρικότητα του Μπαρόκ. Το Ροκοκό χαρακτηρίζεται από ελαφρότητα και κομψότητα, εστιάζοντας στη χρήση φυσικών μορφών, ασύμμετρου σχεδιασμού και απαλών χρωμάτων.

Ζωγράφοι όπως ο Αντουάν Βατώ και ο Φρανσουά Μπουσέ χρησιμοποίησαν ευχάριστα θέματα, πλούσια πινελιά και ζωηρά χρώματα. Το στυλ Ροκοκό μεταφέρθηκε εύκολα και στην αργυροχρυσοχοΐα, την πορσελάνη και τα γαλλικά έπιπλα. Πολλές καρέκλες και ντουλάπια παρουσίαζαν κυρτές φόρμες, floral σχέδια και επιχρύσωση.

ιστορία της τέχνης
Antoine Watteau, Η Επιβίβαση για τα Κύθηρα 1717.

Νεοκλασικισμός (1750-1850)

Η περίοδος του Νεοκλασικισμού, όπως υποδηλώνει και το όνομά της, άντλησε στοιχεία από την κλασική αρχαιότητα. Οι αρχαιολογικοί χώροι αρχαίων πολιτισμών στην Αθήνα και τη Νάπολη που ανακαλύφθηκαν τότε, άναψαν ξανά το πάθος για το παρελθόν και οι καλλιτέχνες προσπάθησαν να αναδημιουργήσουν τα σπουδαία έργα της αρχαίας τέχνης. Αυτό μεταφράστηκε σε μια ανανεωμένη αγάπη για τα κλασικά ιδεώδη της αρμονίας, της απλότητας και των αναλογιών.

Οι νεοκλασικοί καλλιτέχνες επηρεάστηκαν από κλασικά στοιχεία, με έμφαση στον ιδεαλισμό. Αναπόφευκτα, συμπεριέλαβαν επίσης σύγχρονες, ιστορικά σημαντικές απεικονίσεις στα έργα τους. Για παράδειγμα, ο Ιταλός γλύπτης Αντόνιο Κανόβα χρησιμοποίησε κλασικά στοιχεία στα μαρμάρινα αγάλματά του, αλλά απέφυγε την ψυχρή τεχνική που παρουσιαζόταν σε πολλά από αυτά τα πρώιμα δημιουργήματα.

ιστορία της τέχνης
Jacques-Louis David, Ο Ναπολέων διασχίζει τις Άλπεις, 1801

Ρομαντισμός (1780-1850)

Ο Ρομαντισμός, που εκτείνεται σε διάφορες μορφές τέχνης, από τη ζωγραφική μέχρι τη μουσική και τη λογοτεχνία, αντιτίθεται στην τάξη, την αρμονία και τη λογική που υπήρχαν στην κλασική και τη νεοκλασική τέχνη. Αντίθετα, οι ρομαντικοί καλλιτέχνες εστίαζαν στο άτομο και τη φαντασία. Ένα άλλο σημαντικό ρομαντικό ιδεώδες ήταν η εκτίμηση της φύσης, με πολλούς να στρέφονται στη ζωγραφική “plein air”, που τους έβγαζε έξω από τα σκοτεινά εργαστήρια και τους επέτρεπε να ζωγραφίζουν υπαίθρια. Επίσης, οι καλλιτέχνες έδιναν έμφαση στο πάθος, το συναίσθημα και την αίσθηση, έναντι της λογικής και της διάνοιας.

ιστορία της τέχνης
Η Κάθοδος του Ανθρώπου στην Κοιλάδα του Θανάτου

Ρεαλισμός (1848-1900)

Θεωρούμενος ως το πρώτο σύγχρονο κίνημα τέχνης, ο Ρεαλισμός ξεκίνησε στη Γαλλία τη δεκαετία του 1840. Ήταν αποτέλεσμα πολλαπλών γεγονότων: του αντιρομαντικού κινήματος στη Γερμανία, της άνοδο της δημοσιογραφίας και της εμφάνισης της φωτογραφίας. Κάθε ένα ενέπνεε νέο ενδιαφέρον για την ακριβή απεικόνιση της καθημερινής ζωής. Αυτή η προσοχή στην ακρίβεια είναι εμφανής στην τέχνη που παράγεται κατά τη διάρκεια του κινήματος, η οποία διακρινόταν για τις λεπτομερείς, ρεαλιστικές απεικονίσεις θεμάτων.

Ένας από τους πιο σημαντικούς ηγέτες του ρεαλιστικού κινήματος είναι ο Gustave Courbet, ένας Γάλλος καλλιτέχνης που δεσμεύτηκε να ζωγραφίζει μόνο ό,τι μπορούσε να δει με τα μάτια του.

ιστορία της τέχνης
Ζαν Φρανσουά Μιγιέ, Οι σταχολογήτρες (1857), Μουσείο Ορσέ, Παρίσι.

Art Nouveau (1890–1910)

Το Art Nouveau, που μεταφράζεται ως «Νέα Τέχνη», φιλοδοξούσε να δημιουργήσει ένα εντελώς πρωτότυπο κίνημα, απαλλαγμένο από μιμήσεις προηγούμενων στυλ. Επηρέασε σημαντικά τις εφαρμοσμένες τέχνες, τα γραφικά και την εικονογράφηση. Εστιάστηκε στον φυσικό κόσμο, με χαρακτηριστικά τα μακρόστενα, κυματιστά γραμμές και καμπύλες.

Οι επιδραστικοί καλλιτέχνες του Art Nouveau εργάστηκαν σε διάφορα μέσα, όπως αρχιτεκτονική, γραφικό και εσωτερικό σχεδιασμό, κοσμηματοποιία και ζωγραφική. Ο Τσέχος γραφίστας Alphonse Mucha είναι πιο γνωστός για τις θεατρικές αφίσες της Γαλλίδας ηθοποιού Sarah Bernhardt. Ο Ισπανός αρχιτέκτονας και γλύπτης Antoni Gaudi ξεπέρασε την εστίαση στις γραμμές, δημιουργώντας καμπύλες, πολύχρωμες κατασκευές όπως η Sagrada Familia στη Βαρκελώνη.

ιστορία της τέχνης
Alphonse Mucha, Princess Hyazinthe

Ιμπρεσιονισμός (1865-1885)

Οι ιμπρεσιονιστές ζωγράφοι επιδίωξαν να αποτυπώσουν την άμεση εντύπωση μιας συγκεκριμένης στιγμής. Αυτό χαρακτηριζόταν από κοντές, γρήγορες πινελιές και μια αίσθηση ημιτελούς σκίτσου. Χρησιμοποιούσαν τη σύγχρονη ζωή ως θέμα τους, ζωγραφίζοντας σκηνές όπως αίθουσες χορού και ιστιοπλοϊκούς αγώνες, αντί για ιστορικά και μυθολογικά γεγονότα.

Ο Claude Monet, ένας Γάλλος καλλιτέχνης πρωτοπόρος στο να εκφράζει τις αντιλήψεις του για τη φύση, είναι ουσιαστικά συνώνυμο με το ιμπρεσιονιστικό κίνημα. Στα αξιοσημείωτα έργα του περιλαμβάνονται οι “Η λίμνη με τους νούφαρα” (1899), “Γυναίκα με ομπρέλα” (1875) και “Ανατολή ηλίου” (1872), από την οποία προέρχεται και το όνομα του κινήματος.

ιστορία της τέχνης
Κλοντ Μονέ, Ανατολή ηλίου, 1911

9 έργα που σημάδεψαν την καριέρα του Ελ Γκρέκο

Πηγή εξωφύλλου

Μοιράσου το

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

YelloWizard.gr
YelloWizard.gr
YelloWizard.gr