Ο οίκος Phillips παρουσιάζει στη Νέα Υόρκη μια εκτεταμένη έκθεση με έργα σύγχρονης τέχνης από αμερικανούς αυτόχθονες καλλιτέχνες.
Πώς θα ήταν ο Παρθενώνας αν τον ζωγράφιζε ο Βαν Γκογκ; (Εικόνες)
Η έκθεση περιλαμβάνει περισσότερα από 120 έργα, καλύπτοντας ποικίλες τεχνοτροπίες όπως ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, βίντεο, κοσμήματα, αγγειοπλαστική και υφαντική. Η έκθεση διοργανώνεται στη γκαλερί Phillips Park Avenue και η εγκαίνιασή της προγραμματίζεται για την Παρασκευή 12 Ιανουαρίου.
Σύμφωνα με τον επιμελητή της έκθεσης, Μπρους Χάρτμαν, η αγορά τέχνης αυτόχθονων Αμερικανών και Καναδών Πρώτων Εθνών αναπτύσσεται γρήγορα. Ο Χάρτμαν, που έχει εμπειρία ως διευθυντής του Nerman Museum of Contemporary Art στο Κάνσας, έχει συλλέξει περίπου 350 σημαντικά έργα από αυτόχθονες καλλιτέχνες. Η ιδέα για την έκθεση προέκυψε μετά από μια επίσκεψη του Σκοτ Νουσμπάουμ, αντιπροέδρου της Phillips για την Αμερική, στη συλλογή του Χάρτμαν πριν από μερικά χρόνια. Η Phillips αποφάσισε να φέρει αυτή την ποικιλία τέχνης και να προβάλει πολλούς από αυτούς τους άγνωστους καλλιτέχνες στην ευρύτερη αγορά τέχνης.
H Έκθεση “New Terrains”
Η έκθεση “New Terrains” αντιπροσωπεύει τη δημιουργική ανταπόκριση από αμερικανούς αυτόχθονες καλλιτέχνες στον μοντερνισμό, τα μεταπολεμικά και ποπ καλλιτεχνικά κινήματα των εποχών τους, αναδεικνύοντας τη δική τους κοινωνική και πολιτική εμπειρία. Ο επιμελητής Μπρους Χάρτμαν ενέπνευσε τη συνεργασία με τους καλλιτέχνες Tony Abeyta και James Trotta-Bono, οι οποίοι συνεργάστηκαν για την επιμέλεια της έκθεσης.
Ο στόχος της έκθεσης ήταν η ενσωμάτωση φυλών από όλη την Αμερική, προκειμένου να είναι όσο το δυνατόν πιο εκτενής. Η προσέγγιση περιλάμβανε την εξέταση θεμάτων όπως το φύλο, οι σχέσεις μεταξύ φυλών και οι διάφοροι τρόποι έκφρασης. Καλλιτέχνες όπως η Jaune Quick-to-See Smith, πολίτης του Συνομοσπονδιακού Έθνους Salish και Kootenai, καθώς και ο Fritz Sholder του Luiseño, περιλαμβάνονται στη συλλογή, παρέχοντας μια ποικιλία από επίσης λιγότερο γνωστούς καλλιτέχνες.
Ένας εξαιρετικός τάπητας του Calvin Toney, καλλιτέχνη Ναβάχο, που γεννήθηκε το 1987, αντικατοπτρίζει καλλιτεχνικές επιρροές από την Ιταλική Αναγέννηση έως τον Jean-Michel Basquiat. Ο Χάρτμαν επισημαίνει δύο από τα “εξαιρετικά υφάσματα” του Toney που συμπεριλαμβάνονται στην έκθεση.
Η έκθεση περιλαμβάνει ένα εντυπωσιακό έργο ύψους 2 μέτρων, το “Καθισμένος Ινδιάνος,” που δημιουργήθηκε το 1972 και αναδεικνύει την πλούσια ψυχή του. Επίσης, περιλαμβάνεται μια αφαίρεση χρωματικού πεδίου με τίτλο “Summer Spectrum II,” δημιουργία του 1958 από τον George Morrison, μέλος της φυλής Ojibwe. Ο Morrison, σύγχρονος και φίλος καλλιτεχνών όπως οι Willem de Kooning, Franz Kline και Jackson Pollock, παρουσίαζε τη δουλειά του ενώ εργαζόταν στη Μινεάπολη της Μινεσότα, αλλά συχνά αγνοείτο.
Η έκθεση περιλαμβάνει έργα από τη δεκαετία του 1950 για να αναδείξει τους πρωτοπόρους ιθαγενείς καλλιτέχνες που εργάστηκαν σε αυτά τα είδη και στυλ. Το έργο της Jaune Quick-to-See Smith αποτελεί αντίδραση στα δυτικά σύγχρονα κινήματα τέχνης και αντανακλά την εξέταση της σύγχρονης ζωής στην Αμερική από την προοπτική των αυτοχθόνων. Ένα άλλο εντυπωσιακό έργο είναι το “Death of Adonis” του Kent Monkman, Καναδού Cree, που αναφέρεται στον πίνακα “The Last of the Buffalo” του Albert Bierstadt, αλλά παρουσιάζει μια εναλλακτική ταυτότητα φύλου.
Η συλλογή περιλαμβάνει έργα που επισημειώνονται τόσο για την καλλιτεχνική τους αξία όσο και για την προοδευτική τους προσέγγιση σε θέματα πολιτισμού, ιδεολογίας και φύλου.
«Εάν η ύφανση είναι πρωταρχικό μέσο καλλιτεχνικής έκφρασης για τους Ναβάχο, τότε πρέπει να συμπεριλάβουμε την ύφανση. Πρέπει να συμπεριλάβουμε την αργυροχοΐα. Θα δείτε μερικά υπέροχα κοσμήματα. Θα είναι απόλαυση για τους ανθρώπους που έρχονται και έχουν τόσο συνηθίσει στις συνήθεις σύγχρονες εκφράσεις να περπατούν ξαφνικά σε έναν χώρο και να αναφωνούν «ω, Θεέ μου, εδώ είναι αυτά τα εξαιρετικά βραχιόλια!», λέειο Χάρτμαν.
«Ο Sholder, που πέθανε το 2005, πριν από πολύ καιρό έσπασε τα όρια αυτού που θεωρούνταν τέχνη των ιθαγενών της Αμερικής με μια σειρά από πίνακες που δημιουργήθηκαν από το 1970-1980, τους οποίους βάφτισε «Ινδιάνους τέρατα», συνεχίζει.
Μουσεία και ιδιωτικά ιδρύματα σε όλη τη χώρα έχουν εκφράσει έντονο ενδιαφέρον για την απόκτηση πολλών από τα έργα της έκθεσης, με τιμές που κυμαίνονται από 8.000 δολάρια έως σχεδόν 1 εκατομμύριο δολάρια.
Ο Χάρτμαν εκφράζει τον ενθουσιασμό του για το γεγονός ότι ορισμένα από αυτά τα εξαιρετικά έργα θα βρουν την διέξοδο τους σε δημόσιες συλλογές, κάτι που θεωρεί πραγματικά συναρπαστικό. Προσθέτει ότι αυτό το ενδιαφέρον εκτείνεται πέραν του τοπικού επιπέδου, καθώς αγγίζει ολόκληρες τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Trompe l’oeil: Μια καινοτόμα τεχνική ζωγραφικής αλλάζει τις διαστάσεις