Aυτή η ιδιότυπη διαφήμιση αποτελεί ένα μικρόκοσμο της περίπλοκης κληρονομιάς του Γκορμπατσόφ – που εκτιμάται στη Δύση για το ρόλο του στον τερματισμό του Ψυχρού Πολέμου, αλλά επικρίνεται στη Ρωσία για την αναταραχή που ακολούθησε την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης. Και έτσι, σχεδόν ένα τέταρτο του αιώνα αργότερα, αυτή η ιδιόρρυθμη διαφήμιση συνεχίζει να προκαλεί συζητήσεις, προσφέροντας μια ματιά σε μια περασμένη εποχή της ρωσικής ιστορίας και στη διαρκή γοητεία που ασκεί ένας εμβληματικός ηγέτης.
Αυτό που κάνει αυτή τη διαφήμιση ιδιαίτερα αξιοσημείωτη, ακόμη και 24 χρόνια μετά τη δημιουργία της, είναι η κεντρική της φιγούρα: Ο Μιχαήλ Γκορμπατσόφ, ο τελευταίος ηγέτης της Σοβιετικής Ένωσης. Ναι, ο άνθρωπος που είχε αναλάβει να εγκαινιάσει μια νέα εποχή στη σοβιετική πολιτική και οικονομία, τώρα εμφανίζεται να διαφημίζει μια αμερικανική αλυσίδα πίτσας, την Pizza Hut, ακριβώς στην καρδιά της Κόκκινης Πλατείας.
Η συμμετοχή του Γκορμπατσόφ στη διαφήμιση δεν ήταν χωρίς αντιδράσεις. Παρά τους αρχικούς δισταγμούς – που τροφοδοτήθηκαν εν μέρει από τη δυσφορία της συζύγου του Ραΐσα – τελικά συμφώνησε, αν και με ορισμένους όρους. Επέμεινε στην τελική έγκριση του σεναρίου και ξεκαθάρισε ότι δεν θα εμφανιζόταν ο ίδιος να τρώει πίτσα, αφήνοντας αυτόν τον ρόλο στην εγγονή του.
You are currently viewing a placeholder content from YouTube. To access the actual content, click the button below. Please note that doing so will share data with third-party providers.
Η διαφήμιση που γυρίστηκε το 1997 και κυκλοφόρησε τον επόμενο χρόνο, συμπυκνώνει την πολυπλοκότητα της μετασοβιετικής Ρωσίας. Αποτελεί το στιγμιότυπο ενός έθνους σε μετάβαση, που παλεύει με τις νέες οικονομικές ελευθερίες και τις παρατεταμένες κοινωνικές αβεβαιότητες.
Ο διάλογος της διαφήμισης αντικατοπτρίζει τα ανάμεικτα συναισθήματα απέναντι στην κληρονομιά του Γκορμπατσόφ. Ενώ ορισμένοι τον κατηγορούν για την οικονομική αναταραχή, άλλοι τον βλέπουν ως καταλύτη ευκαιριών και αλλαγών. Αυτή η εσωτερική σύγκρουση απεικονίζεται μέσα από την αλληλεπίδραση χαρακτήρων που εκπροσωπούν διαφορετικές γενιές, ο καθένας από τους οποίους προσφέρει τη δική του οπτική γωνία για την επίδραση του Γκορμπατσόφ.
Τελικά, η διαφήμιση χρησιμοποιεί την εικόνα του Γκορμπατσόφ ως σημείο διαμάχης, χρησιμοποιώντας έξυπνα την πίτσα ως ενοποιητική δύναμη εν μέσω διαφορετικών απόψεων.
Παρόλο που η διαφήμιση δεν προβλήθηκε ποτέ στη Ρωσία και αντιμετώπισε τον χλευασμό του τοπικού Τύπου, έχει αποκτήσει ένα cult status στη Δύση, επανεμφανιζόμενη περιοδικά στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης. Όσον αφορά την τύχη της Pizza Hut στη Ρωσία, τελικά αποσύρθηκε από την αγορά λόγω των γεωπολιτικών εντάσεων.
Οι πληροφορίες αντλήθηκαν από το BBC