Search
Close this search box.
Search
Close this search box.
Γιώργος Σεφέρης  Μιλούσες για Πράγματα

Γιώργος Σεφέρης: «νὰ γυρεύεις λόγια ριζωμένα»

Ο Σεφέρης βροντοφωνάζει άφησέ τους στη μοναξιά τους να τους αφήσεις να βυθίζονται, εάν δεν καταφέρουν να σε νιώσουν. Θα σε πάρουν από το χέρι και θα σε τραβήξουν μαζί τους. Για αυτό άφησέ τους!

Ο Γιώργος Σεφέρης, βραβευμένος με Νόμπελ Λογοτεχνίας (1963), αποτελεί φάρο στο χώρο της σύγχρονης ελληνικής ποίησης. Γεννημένος στη Σμύρνη το 1900 και αργότερα μάρτυρας των γεγονότων του 20ού αιώνα, ο Σεφέρης δημιούργησε ποίηση που απηχεί την πολυπλοκότητα της ανθρώπινης ύπαρξης, τα μεταβαλλόμενα τοπία της ταυτότητας και τη βαθιά επίδραση των ιστορικών γεγονότων στην ψυχή.

Η ποίηση του Σεφέρη χαρακτηρίζεται από μια βαθιά ενασχόληση με τις κλασικές ελληνικές παραδόσεις, σε συνδυασμό με μια μοντερνιστική ευαισθησία που αντανακλά την ταραγμένη εποχή στην οποία έζησε. Η συλλογή του “Μυθιστόρημα” που εκδόθηκε το 1935, αποτελεί απόδειξη της καινοτόμου προσέγγισής του. Μέσα από αυτό το έργο, ο Σεφέρης επαναπροσδιορίζει τους κλασικούς μύθους, εμπλουτίζοντάς τους με μια σύγχρονη απήχηση που εμβαθύνει στα υπαρξιακά διλήμματα της εποχής του.

Στο “Μυθιστόρημα”, ο Σεφέρης περιηγείται στον περίπλοκο λαβύρινθο της ελληνικής μυθολογίας, δίνοντας νέα πνοή στις αρχαίες αφηγήσεις. Τα ποιήματα παλεύουν με την ένταση ανάμεσα στην παράδοση και τη νεωτερικότητα, χρησιμοποιώντας μια γλώσσα υποβλητική και ενδοσκοπική. Η εξερεύνηση του μύθου από τον Σεφέρη γίνεται ένα όχημα για τον στοχασμό της πολυπλοκότητας του εαυτού και του συλλογικού ψυχισμού.

Γιώργος Σεφέρης- 10 ποιήματα αγάπης: «Αργά μιλούσες μπρος στον ήλιο και τώρα είναι σκοτάδι κι ήσουν της μοίρας μου το υφάδι συ»

Ένα από τα πιο διάσημα έργα του Σεφέρη είναι το ποίημα “Μυθιστόρημα ΧΙ”, όπου καταπιάνεται με τον μύθο του Θησέα και του Μινώταυρου. Ο λαβύρινθος, ένα επαναλαμβανόμενο μοτίβο, γίνεται μεταφορά για τον περίπλοκο λαβύρινθο της ανθρώπινης ύπαρξης. Ο Σεφέρης, μέσα από τη λυρική του δεινότητα, μετατρέπει τις αρχαίες ιστορίες σε έναν καμβά όπου η σύγχρονη ψυχή παλεύει με διαχρονικά θέματα όπως η αγάπη, η απώλεια και η αναζήτηση της ταυτότητας.

Η ενασχόληση του Σεφέρη με την ιστορία είναι αισθητή στην ποίησή του, ιδιαίτερα στον απόηχο του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και του ελληνικού εμφυλίου. Στο “Μυθιστόρημα XXIII”, αναστοχάζεται πάνω στα ερείπια ενός κατεστραμμένου από τον πόλεμο κόσμου, αναλογιζόμενος το κόστος της ανθρώπινης ανοησίας. Η ερήμωση και η απώλεια που απεικονίζονται στους στίχους του έχουν απήχηση σε έναν κόσμο σημαδεμένο από τις συγκρούσεις, προσφέροντας έναν οδυνηρό στοχασμό για τον διαρκή αντίκτυπο των ιστορικών ανακατατάξεων.

Η συλλογή του ποιητή “Στροφή” , που εκδόθηκε το 1931, αποτελεί περαιτέρω παράδειγμα της ικανότητάς του να συνδυάζει κλασικά και μοντέρνα στοιχεία. Στα ποιήματα αυτά, ο Σεφέρης συλλογίζεται τη φύση της ύπαρξης και τα κυκλικά μοτίβα της ζωής. Οι εσωστρεφείς στίχοι του εξερευνούν τις διχοτομίες του φωτός και του σκότους, της συνέχειας και της ρήξης, δημιουργώντας ένα πλούσιο μωσαϊκό που αντανακλά την πολυπλοκότητα της ανθρώπινης κατάστασης.

Τα μεταγενέστερα έργα του Σεφέρη, καταδεικνύουν μια γλωσσική και θεματική εξέλιξη. Η ποίησή του γίνεται πιο εσωστρεφής, περιηγούμενη στον λαβύρινθο της αυτογνωσίας με μια αυξημένη αίσθηση ενδοσκόπησης. Η γλώσσα του ποιητή γίνεται λιτή αλλά και βαθιά, αντανακλώντας μια ώριμη ευαισθησία που υπερβαίνει τους περιορισμούς του χρόνου και του τόπου.

Ας δούμε όμως από ποιο ποίημα εμπνευστήκαμε τον τίτλο:

Γιώργος Σεφέρης  Μιλούσες για Πράγματα

Γιώργος Σεφέρης  Μιλούσες για Πράγματα

Μιλοῦσες γιὰ πράγματα ποὺ δὲν τἄ ῾βλεπαν κι αὐτοὶ γελοῦσαν

Ὅμως νὰ λάμνεις στὸ σκοτεινὸ ποταμὸ

Πάνω νερὰ

Νὰ πηγαίνεις στὸν ἀγνοημένο δρόμο

Στὰ τυφλά, πεισματάρης

Καὶ νὰ γυρεύεις λόγια ριζωμένα

Σὰν τὸ πολύροζο λιόδεντρο

Ἄφησε κι ἂς γελοῦν

Καὶ νὰ ποθεῖς νὰ κατοικήσει κι ὁ ἄλλος κόσμος

Στὴ σημερινὴ πνιγερὴ μοναξιὰ

Στ᾿ ὀρφανισμένο του ὁ πάρο

Ἄφησέ τους

Ὁ θαλασσινὸς ἄνεμος κι ἡ δροσιὰ τῆς αὐγῆς

Ὑπάρχουν χωρὶς νὰ τὸ ζητήσει κανένας.

Όταν η Ελλάδα πλήγωσε τον Σεφέρη: «Στο μεταξύ η Ελλάδα ταξιδεύει… δεν ξέρουμε πως είμαστε ξέμπαρκοι όλοι εμείς…»

Φωτογραφία εξωφύλλου

Μοιράσου το

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

YelloWizard.gr
YelloWizard.gr
YelloWizard.gr